עוד על קידום האתר – SEO שלכם: כלים ומדידה

עוד על קידום האתר – SEO שלכם: כלים ומדידה

במאמר הקודם בסידרה  עסקנו בהסבר על אופן פעולת מנועי החיפוש ובראשם גוגל, ונתנו טיפים למנהלי האתרים כיצד לשפר את מיקומם בתוצאות החיפוש (SEO). אם טרם קראתם אותו, אנחנו ממליצים להתחיל ממנו, ולהמשיך במאמר זה – בו נעסוק בפן חשוב אחר של הנושא: כלי המדידה העומדים לרשותנו לבחינת תוצאות השיפורים והמאמצים שלנו לקידום האתר במנועי החיפוש.

כלי מדידה

כאשר אנו מקדמים את האתר שלנו במנועי חיפוש (המונח המקצועי הוא אופטימיזציה למנועי חיפוש או באנגלית SEO Search Engine Optimizaton) נרצה לקבל מושג טוב על השפעת הפעולות שלנו בהקשר לכך. על הקוראים לזכור כי פעולת קידום אתר ברמת המשתמש שאינו מומחה לקידום אתרים הינה בעיקרה תהליך של ניסוי וטעייה. אין הכוונה כאן לכך שהתהליך חייב להיות ארוך ומתיש אלא שבניגוד לחברה המתמחה בקידום אתרים המתחייבת על קידום מילות מפתח שהוגדרו מראש, מנהלי האתר מעוניינים להבין גם מהן מילות המפתח הנכונות לאתר שלהם. מילות המפתח, כזכור, צריכות לענות על שני אלמנטים:

1. כאשר אדם נכנס לגוגל ומבצע חיפוש רלוונטי לתכנים באתר שלנו מה יהיו בדרך כלל המילים שיכתוב לצורך החיפוש

2. מה הם התכנים באתר שלנו שאנו רוצים לקדם

לכאורה, שתי נקודות אלו טריוויאליות, אולם בתהליך הניסוי והטעייה של בחירת המילים המקודמות נגלה לעיתים קרובות כי נכונות לנו הפתעות. נגלה למשל שמונח שחשבנו כי מחפשים בגוגל יתעלמו ממנו הוא דווקא מונח העולה בחיפוש לעיתים קרובות. במקביל, יתכן ונראה כי המיקוד של התכנים שלנו אינו מותאם היטב לאופן החיפוש שמבצעים המחפשים בגוגל. הרחבנו יותר בנושא זה במאמר הקודם ורק נזכיר כאן שוב דוגמא אחת להמחשת העניין. בתיאור שאנו נותנים לתמונה ובטקסט האלטרנטיבי שלה (ALT) המלצנו לכתוב היכן שאפשר "תמונה של…" מאחר והנסיון בניתוח אופן החיפוש של תמונות בגוגל מראה כי רבים מהמחפשים כותבים בשורת החיפוש "תמונה של…" ולאו דווקא את מילת החיפוש לבדה. כמובן שנרצה לדעת על תבניות חיפוש מסוג זה בהקשר לאתר שלנו.

כלים המאפשרים לנו בקרה וניתוח של מילות החיפוש שמהן הגיעו מבקרים לאתר שלנו יחד עם היכולת לראות שינויי מגמה בכמות הכניסות, נקודות הכניסה, ולא פחות חשוב – האם מבקרים שנכנסים לאתר אכן נשארים בו הם, אם כן, הכרח.

לוג האתר

לוג האתר עומד לרשות לקוחותינו לצפיה בפעילות באתר ונמצא בתפריט "ניהול הפורטל – לוג האתר". כלי זה מאפשר צפיה בפעילות מבקרים באתר ונותן מושג בסיסי בלבד על פעילות זו. אנו ממליצים שלא להסתמך על רכיב זה ככלי לניתוח.

עבודה עם גוגל אנליטיקס

הכלי המרכזי שאיתו אנו עובדים בניתוח הכניסות לאתר הוא גוגל אנליטיקס Google Analytics. זהו כלי שפותח על ידי גוגל במטרה לאפשר לבעלי אתרים ניתוח כניסות וכדרכה של גוגל הם יצרו כלי חינמי בעל יכולות יוצאות דופן. עוד דבר שגוגל עשתה במקרה זה כדרכה הוא, שהאופן שבו הכלי מיושם כך שגוגל אוספת "על הדרך" נתונים ממיליוני אתרים בעולם המשתמשים בכלי וצוברת בידיה כוח רב בשל כך. כמובן שהאפשרות שלא לעשות שימוש בכלי זה שמורה לכל אחד אך אנו ממליצים להשתמש בכלי מאחר ותועלתו רבה מאוד.

איך זה עובד?

תהליך איסוף הנתונים על האתר שלך כאשר משתמשים בגוגל אנליטיקס הוא פשוט אך חכם. להלן הסבר קצר ולאחר מכן פירוט הפעולות ודרך השימוש ביכולות גוגל אנליטיקס.

  1. תחילה יש להירשם עם שם משתמש וסיסמא בגוגל אנליטיקס ולציין את פרטי האתר שלך (ללקוחותינו, אנו נשמח לבצע עבורכם את התהליך כולל הפעולות הבאות. פנו אלינו.)
  2. גוגל יבקש מכם לאמת את בעלותכם על האתר על ידי כך שתשימו קובץ עם שם מיוחד לכם באתר
  3. לאחר מכן תקבלו שתיים שלוש שורות קוד ובתוכן מחרוזת עם קוד ייחודי לאתר שלכם
  4. כעת יש להשתיל את המחרוזת באתר כך שהיא תופיע בכל דף באתר, נשמח לעשות את זה עבורכם
  5. מעתה, בכל פעם שמבקר/ת נכנס/ת לדף באתר שלכם, הקוד שהשתלנו שולח לגוגל איתות עם פרטים על הכניסה.
  6. בגוגל, מנתחת המערכת את הפרטים שנאספו וכאשר אתם נכנסים לחשבון שלכם, מציגה אותם בהתאם לסוג הדוח שאתם מבקשים.

    השתלת הקוד כך שיופיע בכל דף באתר שלכם חושפת למעשה את כל נתוני התנועה שלכם לגוגל כפי שציינו קודם. אנו דואגים לכך שלא מדווחות כניסות לדפים על ידי מנהלי האתר, כדי למנוע עוות של הנתונים.

שימוש בגוגל אנליטיקס

לאחר שביצענו את הפעולות של השתלת הקוד והחשיפה לגוגל אנו מוכנים לצפות בדוחות הכניסות לאתר. שימו לב שיש להמתין לפחות מספר ימים עד שנאספים מספיק נתונים מהאתר שלכם כדי לראות דוחות משמעותיים. כמו כן, הנתונים מנותחים בגוגל כל יום בחצות כך שלא תוכלו לראות תוצאות של היום לפני חצות. (על כלי להצגת תוצאות בזמן אמיתי נספר באחד הגיליונות הבאים. על פי רוב, יום אחד אחורה מספיק בהחלט לניתוחים המשפיעים על ניהול האתר)

נעבור לשימוש באתר גוגל אנליטיקס. תחילה יש להיכנס עם שם המשתמש והסיסמא שלכם בגוגל (חשבון בג'ימייל יספיק) לכתובת הבאה: http://www.google.com/analytics/

טיפ: הוסיפו את האתר למועדפים שלכם על מנת שתוכלו להיכנס באליו בכל עת בקלות.

נקיש על הכפתור “Access Analytics” ולאחר מכן נכתוב את שם המשתמש והסיסמא שלנו ונקיש לכניסה.

התמצאות

המסך הראשי מציג לפנינו רשימה של האתרים הנמצאים תחת החשבון שלנו. נתוני האתר שלכם, ושלנו, הם נתונים חסויים, בעיקר אם האתר הוא מסחרי, לכן נעשה כאן, ובכל התמונות בהמשך, שימוש בנתוני אתר דמה.

 

המסך הראשי בגוגל אנליטיקס Google Analytics

נקיש על שם האתר לכניסה לדוחות ונקבל את המסך הבא:

לוח הבקרה

לאחר שהקשנו View Reports יוצג בפנינו לוח הבקרה. מאחר ולוח זה מכיל מידע רב נתבונן בו בשני שלבים.

 

לוח הבקרה בגוגל אנליטיקס Google Analytics

התרשים בחלק העליון מייצג את מספר הביקורים (visits) באתר שלך. ביקור הוא כל כניסה לאתר שלך. כלומר אדם אחד שנכנס לאתר שלך מספר פעמים ביום יגדיל את מספר הביקורים המדווח. עוד נשוב לחלק זה מאוחר יותר אולם יש לשים לב כי התצוגה כאן מתייחסת לתקופה מוגדרת המוצגת בחלק העליון מעל התרשים (אינו מוצג בתמונה). ריחוף עם העכבר על נקודה בתרשים יראה לנו את מספר הביקורים באותה נקודת זמן. למתקדמים: ניתן להשפיע על הנתונים המופיעים בתרשים באמצעות בחירה מתפריט Advanced Segments המופיע בחלקו העליון הימני של המסך. לעת עתה נמשיך בפעולות הבסיסיות.

Site Usage

מתחת לתרשים ניתן לראות סיכום של הסטטיסטיקה תחת הכותרת Site Usage

Visits – סקרנו למעלה. בתרשים בתמונה היו 578 ביקורים בתקופה המוצגת.

Pageviews – מספר הדפים שנצפו באתר בתקופה. צפיה בדף היא כל צפיה של מבקר בדף באתר. כאשר מבקר נכנס לאתר או עובד מדף אחד לדף אחר באתר מונה הצפיה עולה ב 1 בטבלה למעלה רואים כי באתר זה נצפו 1335 דפים בתקופה.

Pages/Visits – מציג יחס בין Visits  ל Pageviews במקרה שלנו היחס הוא 2.31 זהו מידע חשוב שכן שכן הוא מצביע על מספר הדפים הממוצע שמבקר באתר שלך צופה בכל כניסה. לדוגמא אם היו 2000 כניסות ו 4000 צפיות בדפים, המשמעות היא שבממוצע כל מבקר שנכנס לאתר צפה ב 2 דפים.

Bounce Rate – נתון זה חשוב במיוחד ומתאר את החלק היחסי של המבקרים באתר שהגיעו לאתר, אך יצאו כפי שנכנסו, מבלי לצפות בדפים נוספים. יחס זה מצביע על מידת העניין שמגלים המבקרים באתר שלכם, והוא קשור בצורה הדוקה ליכולת האתר "למכור", בין אם מכירה זו כשמה כן היא, מכירה של שירותים או מוצרים, ובין אם המכירה היא של רעיונות. בהקשר זה נשים לב בהמשך הניתוח לדוח על הדפים באתר שאליהם מגיעים מבקרים מחוץ לאתר. ככל שיחס זה נמוך כך אנו יותר מרוצים מפני שיחס נמוך מצביע על גילוי עניין גבוה יותר בתכני האתר הגורם למבקרים לבדוק דפים נוספים בו מעבר לדף הכניסה שלהם. (שימו לב שדף הכניסה לא חייב להיות דף הבית)

Avg. time on site – הזמן הממוצע שבו שוהה מבקר באתר שלך. ככל שזמן השהיה באתר גבוה יותר כך מצבנו טוב יותר, כמובן.

% New visits – אחוז המבקרים באתר בפעם הראשונה. ניתוח נתון זה תלוי בסוג האתר שאתם מנהלים. על פי רוב, אנחנו מעוניינים במבקרים חוזרים באתר, כך שהיינו רוצים להגיע לאחוז נמוך יותר של ביקורים חדשים.

כל הסטטיסטיקות הללו מכילות מידע נוסף ומפורט יותר וכדי לצפות בו יש להקיש על הקישור.

נעבור לשלב השני בניתוח הדוח:

 

דוחות בגוגל אנליטיקס Google Analytics

טבלת Visitors Overview  – מציגה את מספר המבקרים השונים שביקרו באתר שלך בתקופה האמורה. נתון זה שונה מהנתונים הקודמים בכך שהניתוח מבחין בין מבקרים שונים ואם מבקר חזר בתוך התקופה מספר פעמים לאתר הוא עדיין נספר כמבקר אחד. זכרו כי מבקר באתר יכול להיות גם רובוט אינדקס של מנוע חיפוש.

טבלת Map Overlay – מציגה את המיקום הגיאוגראפי שממנו הגיעו המבקרים לאתר שלך

טבלת Traffic Sources Overview – מציגה כיצד מצאו מבקרים את האתר שלך (מנועי חיפוש, הפניות מאתרים אחרים, הגיעו ישירות אליך על ידי הקלדת כתובת ידועה)

טבלת Content Overview – מציגה את הדפים הפופולאריים ביותר באתר שלך לפי מספר הביקורים בהם. הסימן / מייצג את דף הבית.

עבודה עם תרשימים

כפי שציינתי קודם ריחוף עם העכבר על אחת הנקודות בתרשים מציגה ריבוע ובו מספר לאותו היום. כאשר נכנסים לאחד התרשימים בהקשה מהדף המוצג קודם מקבלים את נתונים שלו. ריחוף על נקודה באותה עקומה תציג את המספר הרלוונטי, מספר הביקורים בעקומת Visits, מספר הדפים שנצפו בעקומת Pageviews וכן הלאה.

בראש הדף מימין תוכלו לראות את התקופה אליה מתיחס הדוח הנצפה:

 

תקופת הדוח בגוגל אנליטיקס

בחירת טווח התאריכים חשובה מאד לניתוח שאתם עושים. אם עשיתם שינוי באתר (הוספתם תוכן, שיניתם את מילות המפתח, או עיצבתם מחדש את דף הבית) בתאריך מסויים ואתם רוצים לבחון את השפעתו, שימו לב להשוות את התקופה שלפני השינוי לזו שלאחריה. כשאתם בוחרים לעשות שינוי כזה, בצעו אותו מתוך מחשבה על סוג ההשפעה לה אתם מצפים. האם אתם מצפים לראות עליה במספר הכניסות? ירידה ב Bounce rate? כך תהפכו את הניתוח לאחור למשמעותי. באחד הגיליונות הקרובים נסביר על בניית דוחות ייעודיים, המאפשרים ניתוח משמעותי מיידי ובינתיים, שוב – בחזרה לבסיס:

הקישו על החץ מימין לטווח התאריכים (מסומן באדום בתמונה כאן) כדי להרחיב את אפשרויות התצוגה.

 

שינוי טווח תאריכים בדוח גוגל אנליטיקס

כדי לשנות את טווח התאריכים שיוצג יש להקיש על תאריך ההתחלה ולאחר מכן על תאריך הסיום של הדוח שבו אנו מעוניינים. בתמונה  בחרתי את טווח התאריכים 3 באוגוסט עד 22 באוגוסט.

ניתן לבצע את אותה פעולה גם על ידי הקשה בתיבות ה Date Range מימין או בחירה ב Time Line וגרירת הידיות המתאימות לצדדים.

 

שינוי טווח תאריכים בדוח גוגל אנליטיקס Google Analytics

לאחר בחירת הטווח הקישו Apply להחלתו והעקומה תתעדכן בהתאם או הקישו על Cancel והעקומה תישאר כפי שהיא.

זוהי דרך טובה לעבור על נתונים מחדשים רבים. שימו לב כי במעבר בין עקומות שונות ומסכים שונים טווח התאריכים נשמר כל עוד לא שיניתם אותו.

עד כאן להפעם. כמו שניתן לראות מהכתוב עד כאן לגוגל אנליטיקס יש הרבה מאוד מה להציע. צורת העבודה שהוצגה כאן מתאימה לדוחות השונים, וכדאי לעבור על שלל האפשרויות המוצעות על ידי גוגל, ולתרגל ולהתרגל לניתוח תקופתי של השימוש באתר שלכם.

דילוג לתוכן

דברו איתי