מהו תוסף בוורדפרס – ביצוע משימות מורכבות בפשטות

מהו תוסף בוורדפרס – ביצוע משימות מורכבות בפשטות

וורדפרס, או באנגלית WordPress, המערכת שאיתה אני מקים אתרים מהווה כלי רב עצמה המאפשר יצירת פתרונות מותאמים היטב מאחר והיא מיישמת פיתוחים טכנולוגיים מהשורה הראשונה בתחום ניהול התוכן (CMS) ויישומי אינטרנט.

במרכזה של תפיסת ניהול התוכן עומדת ההבנה שמשתמשי הקצה (הלקוח) מעוניינים במערכות פשוטות לתפעול מצד אחד ובעלות יכולות גבוהות מצד שני. עד כמה שהדבר נשמע מפתיע, לא היתה תפיסה זו ניתנת ליישום עד לפני מספר שנים. אולם, הפיתוחים הטכנולוגיים של השנים האחרונות בתחום יישומי האינטרנט הביאו לכך שכיום יכול משתמש קצה לנהל אתר או יישום אינטרנט מורכב בנוחות דומה לזו של יישומי המחשב השולחני.

תפיסה זו מיושמת במלואה במערכת שאנו מציעים ומאפשרת לנו לספק ללקוחותינו אתרי אינטרנט ויישומים חכמים שאינם דורשים התמחות ספציפית מצד המשתמש או המנהל. יכולת זו מאפשרת ללקוחותינו מספר יתרונות משמעותיים:

  1. הפצת מידע מבוקרת
  2. שימוש באתר או ביישום אינטרנט חכם המייעל את זרימת העבודה בעלויות נמוכות
  3. הכנסה ועדכון תכנים בקלות תוך שימוש במערכת ניהול אחידה
  4. חיסכון ניכר בעלויות
  5. ביזור סמכויות ניהול מבוקר
  6. גמישות ואפשרות לשינויים ועדכונים המייתרים את הצורך בשדרוג האתר מדי תקופה
  7. הוספת פונקציונאליות ואפשרויות חדשות למערכת בקלות תוך כדי עבודת המערכת
  8. ממשק ניהול אינטרנטי המאפשר שליטה וניהול מכל מקום
  9. הרחבת מבנה האתר (דפים) ללא קושי ובתהליך מתמשך
  10. שינויי עיצוב האתר והתאמתם לצרכים ותפיסות משתנים בקלות וללא פגיעה או השבתה של האתר
  11. עדכון גרסאות בהתאם לפיתוחים אחרונים ללא סרבול

מבנה המערכת ניתן לחלוקה סכמטית לשלוש גזרות:

1. תוכן

2. עיצוב 

3. פונקציונאליות

חלוקה זו הינה מהותית ומובנית לתוך המערכת כך ששינוי או עדכון אחד מהגורמים אינו משפיע על הגורמים האחרים. לדוגמא, נניח ויש לנו תוכן כמו מערכת מאמרים, המוצג בעזרת תוסף המאמרים ותצוגתו מעוצבת בפורמאט מסוים. בשלב מסוים החלטנו לשנות את אופן התצוגה של התוכן כך שהמאמרים יוצגו בתבנית שונה לחלוטין. שינוי העיצוב יבוא כמובן לידי ביטוי בתצוגה (עיצוב) אולם מעבר לכך התוכן לא ישתנה ולא יושפע והפונקציונאליות של התוסף להצגת המאמרים תישאר גם היא ללא שינוי.

הפרדה זו בין שלושת המרכיבים המרכזיים של כל מערכת ניהול תוכן מאפשרת:

1. ניהול התוכן במנותק מהאופן בו הוא מוצג ומהפונקציה המציגה אותו 

2. יכולת לשנות כל אחד מהרכיבים ללא פגיעה באחרים

3. שידרוג לפי הצורך של כל אלמנט בנפרד 

4. הטמעת טכנולוגיות חדשות למערכת בשיטת הכנס והפעל 

5. המערכת הטכנית/טכנולוגית שקופה למשתמש/מנהל התוכן

פונקציונאליות

תוכן יכול להופיע במגוון רב של אפשרויות: תוכן טקסטואלי על כל גווניו, תמונות, קבצים מסוגים שונים, מוסיקה ווידאו, אנימציה ואחרים. התוכן במרחב הוירטואלי חייב להיות כזה הניתן לשיתוף בין משתמשים רבים ולאפשר אינטראקציה מסוגים שונים. בנוסף, חלק מהתוכן הינו דינאמי ונדרש לעדכון על בסיס קבוע. אלמנט נוסף שיש לקחת בחשבון הוא בקרת הגישה לצפיה וניהול התוכן.

מערכות ניהול תוכן מתקדמות מאפשרות:

  • התאמת התצוגה לסוג התוכן
  • שיתוף תכנים
  • אינטראקציה
  • דינאמיות בניהול
  • בקרת גישה

דרישות אלו מחייבות מערכת המסוגלת לתת מענה גמיש ומותאם היטב לכל דרישה לניהול והצגת התוכן. הכלי שבו אנו עושים שימוש מספק את כל הדרישות הללו ומספק:

דינאמיות, מודולאריות, אינטראקטיביות

מהו תוסף בוורדפרס?

היכולת לתת מענה גמיש כל כך טמונה במנגנון התוספים במערכת. תוסףהוא יחידת תכנה המספקת פונקציונאליות מוגדרת. לדוגמא, על מנת להציג תמונות באלבום תמונות נשתמש בתוסף הגלריה.

ליבת המערכת היא הפלטפורמה המנהלת את כל התהליכים. כל תוסף מורכב מהחלק התפעולי (הפעילות שאותה התוסף מספק, למשל הצגת חדשות רצות) וממעטפת המתקשרת עם הפלטפורמה, מעבירה אליה ומקבלת ממנה נתונים. ניתן לראות בסכמה הבאה את המבנה המתואר.

תוספים שונים בהם ניתן להשתמש על הפלטפורמה שלנו

שיטת פעולה זו יוצרת מעין מעגן התחברות של התוסף אל הפלטפורמה ומאפשרת חיבור וניתוק התוסף מהמערכת בקלות. עבור מנהלי האתר, ביום יום הדבר בא לידי ביטוי בעיקר ביכולת להוסיף או להוריד פונקציונאליות מהדפים לפי הצורך. (הוספה של גלרית תמונות מהחג האחרון לדף השער והסרתה אחרי תקופה למשל) אולם היא מועילה מאוד גם במשך חיי התוסף באתר כמו הוספת פונקציה נוספת וחדשה או שידרוג התוסף לגרסא מתקדמת יותר.

דילוג לתוכן

דברו איתי