מושגים בסיסיים שצריך לדעת כשמקימים אתר

מושגים בסיסיים שצריך לדעת כשמקימים אתר

מקבלים כאב ראש רק מלחשוב על הקמת אתר לעסק שלכם?
"את\ה צריך\ה לקנות דומיין" – למושג "דומיין" יש כמה מילים נרדפות שאולי תשמעו מאחרים, שם תחום (באנגלית: domain name; דומיין) או שם מתחם.
מה שבעצם אומרים לכם זה שלאתר שלכם צריך מזהה ייחודי כדי שניתן יהיה להגיע אליו ולצפות בתכנים שלו.
אם תרימו את העיניים מהטקסט הנוכחי לחלק העליון של הדפדפן שלכם (החלון שבו אתם צופים בתכני האינטרנט) תוכלו לראות כי בשורה העליונה מתחת לכותרת החלון מופיעה כתובת בסגנון www.atarimtr.co.il או ynet.co.il  וכדומה. הכתובת יכולה להיות ארוכה או קצרה יותר אבל תמיד במבנה של קבוצת אותיות מופרדות בנקודה ואחר כך מופרדות בלוכסן /.
החלק הראשון של הכתובת, המסתיים ב .co.il או .com או .net ודומיהן הוא המזהה של האתר והוא בדרך כלל יהיה כתוב לבדו בכתובת דף הבית של האתר. 
מאחר וקיימים מליונים רבים של אתרים, קיימת רשות מיוחדת שתפקידה להקצות את המזהה לכל אתר ולהסדיר את הנושא. הרשות הזו העניקה היתרים לגורמים עסקיים שונים אשר דרכם ניתן לרכוש שם דומיין לאתר שלך. כמובן שהקצאת שם דומיין לאתר שלך כרוכה בתשלום וניתן לעשות מחקר שוק קטן לפני שקונים שם דומיין אצל ספק רשיונות מסוים. 
שימו לב שהרכישה אינה קניה אלא למעשה, השכרה, שכן התשלום הינו תמיד לתקופה. כמובן שניתן לרכוש שם דומיין לתקופות ארוכות ולשלם על כל התקופה אבל תמיד בסיום התקופה יהיה עליכם לחדש את התשלום לתקופה הבאה.
מה בעצם אתם קונים כשאתם רוכשים שם דומיין? ובכן, בפועל, אתם רוכשים את הזכות לקבוע לאן יופנה אדם שיכתוב את כתובת האתר שלכם בדפדפן שלו (בשורה בחלק העליון של החלון שהזכרנו למעלה). כלומר, אם בכרטיס הביקור שלך כתובה הכתובת your-domain.com ככתובת האתר, האדם שקיבל את הכרטיס וירצה למצוא פרטים על המוצר שלך, באופן טבעי ינסה להגיע לאתר האינטרנט שלך וזו הכתובת שיקיש. אם רכשת את שם הדומיין הזה והוא אכן מופנה לאתר שלך, הלקוח הפוטנציאלי הזה יגיע אליו.

"את\ה צריך\ה לקנות אירוח לאתר" – כל אתר אינטרנט מורכב מקבצי מחשב המאוחסנים על הדיסק הקשיח במחשב המקושר לאינטרנט. הקמת אתר אינטרנט היא למעשה יצירת הקבצים האלו (כמו כל תכנת מחשב) ואחסונם במחשב מסוים. על מנת שמבקרים יוכלו לצפות בתכני האתר שלך הם צריכים לפנות אל המחשב המאחסן אותם ולבקש ממנו להציג בפניהם את תוכן הקבצים. 
אז איך יודעים לאיזה מחשב לפנות ואיך פונים אליו? בסעיף הקודם הסברנו מהו שם דומיין, ברכישת שם הדומיין אתם מקבלים גישה לממשק ניהול (את זה יעשה כמובן מתכנת או אדם שמבין את התהליך הטכני הזה) המאפשר לכם לקבוע לאיזה מחשב יופנה מי שיקיש את הכתובת שבחרתם. כמובן שתבחרו להפנות את הכתובת למחשב שבו מאוחסנים קבצי האתר שלכם. 
חברת האירוח מחזיקה במחשבים (שרתים) בעלי כתובת הידועה לכל שאר המחשבים בעולם. בממשק ניהול הדומיין שקיבלתם מצוין שרת חברת האירוח כיעד לדומיין שלכם והוא זה שיגיש את קבצי האתר שלכם לצפיית המבקר.
חברת האירוח גובות תשלום תקופתי על אחסון קבצי האתר שלכם. כמובן שקיימות חברות אירוח רבות בטעמים ובאיכות שונה ולכן יש להתייעץ עם בעל מקצוע או מי שמבין בתחום לפני שרוכשים אירוח בחברה מסוימת.

מה זה שרת? שרת הוא מחשב המספק שירותים שונים (שירותי תכנה בעצם) למחשבים אחרים. בהקשר שלנו, השרת הוא מחשב השייך לחברת האירוח, מחזיק את קבצי האתר שלכם ומגיש אותם למבקרים המבקשים זאת (דרך הדפדפן)

פיתוח אתר אינטרנט – אתר אינטרנט הוא בעצם תכנת מחשב לכל דבר, כלומר, בהפשטה רבה, מורכב ממערכת קבצים שתפקידם להציג את תוכן האתר. מאחר ואתר אינטרנט מכיל סוגים רבים של קבצים (טקסט, תמונות, טפסים, הרשאות לסוגיהן וכו') ומספק תפקודים רבים ושונים, הקמת האתר היא בעצם עבודת תכנות.  אמנם קיימים ממשקים מסוגים שונים המספקים כלים להקמת אתר ללא תכנות כלל, אולם הממשקים האלו עצמם הם פרי עבודת תכנות. 
ב"פיתוח האתר" מתכוונים לעבודת התכנות הזו.

קידום האתר – קידום האתר מורכב ממספר גורמים מרכזיים. תוכלו לקרוא יותר בהרחבה בנושא כאן וכאן

  • פעולת הפצת הידיעה על קיומו של האתר בין אנשים רבים ככל האפשר. 
  • קידום במנועי חיפוש – הצגת האתר בתוצאות החיפוש במנועי החיפוש (גוגל בעיקר). כלומר, כשאדם כותב מילת חיפוש רלוונטית לתוכן האתר שלכם בגוגל תרצו שכתובת האתר שלכם תופיע ראשונה בתוצאות שהוא יקבל. 
  • פרסום ממומן – קידום אקטיבי בצורת פרסום באתרים אחרים על אודות האתר שלך. פרסום זה יכול להיות בעסקה ישירה מול אתרים אחרים (למשל ב YNET) ועלותו גבוהה ככל שהאתר המארח את הפרסום שלך פופולארי יותר, פרסום בדיוור ישיר ללקוחות פוטנציליים או הכלי הפופולארי ביותר כיום, פרסום במנגנון הפרסום של גוגל. בהפשטה רבה, כלי הפרסום של גוגל מאפשר לך לרכוש שטח פרסום שיוצג לעיני מבקרים באתרים אחרים (שלך אין כלל קשר אליהם). כמובן שמדובר בכלי בעל תכונות ואפשרויות רבות מאוד שבעלי מקצוע בתחום מיומנים בשימוש בהן, אולם קיימים בעלי עסקים רבים המנהלים את הפרסומים שלהם דרך כלי זה ללא בעיה מיוחדת.
  • אחרון חביב ואפקטיבי מאוד, אולי החשוב ביותר מבין כל השאר, הוא התוכן באתר שלך. התוכן שלך הוא המקדם הטוב ביותר שלך. אם קראת את המאמר שלנו אופטימיזציה של האתר שלכם למנועי חיפוש תוכל/י להבין כי המזון העיקרי של מנועי החיפוש הוא התוכן הכתוב באתרים. עיקר המאמץ של מפתחי מנועי החיפוש הוא להבין במה עוסק כל דף באתר שלך. ככל שהם מבינים את זה טוב יותר כך הם מדרגים את דפי האתר שלך במקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש שהם מציגים לאדם המחפש. את ההבנה הזאת הם מקבלים בעזרת תכנת סריקה שהם מפעילים על האתר שלך ותוצאותיה מנותחות במחשבי מנוע החיפוש. כמובן שההבנה שלהם תלויה ישירות בתוכן הטקסטואלי ובמבנה שלו בדף שאותו הם סורקים. אמנם מדובר בנושא מורכב למדי, כפי שתוכלו לראות במאמר אודות האופטימיזציה, אבל כלל האצבע הוא שהתוכן הטקסטואלי באתר שלך חייב להיות רלוונטי לתחום שבו עוסק הדף, מעודכן, כתוב נכון ללא טעויות ושגיאות כתיב ומעומד נכון. אני ממליץ מאוד לקרוא את מאמר האופטימיזציה שלנו כדי להבין טוב יותר את הנושא.

אם את/ה מעוניין/ת במידע נוסף, אשמח לענות על כל שאלה בנושא. תוכלו ליצור קשר דרך דף ההתקשרות באתר זה או להתקשר טלפונית (הפרטים בתחתית הדף)
בהצלחה,
יהודה תירם

דילוג לתוכן

דברו איתי