את/ה רוצה שימצאו אותך

את/ה רוצה שימצאו אותך

את/ה רוצה שימצאו אותך

אם עלה נושר ביער ואיש אינו שומע אותו, האם משמיע העלה קול בנפילתו? האם האתר שלך הוא עלה בלתי נשמע בג'ונגל האינטרנט? במאמר זה נתייחס לשחקן מרכזי בקיום הוירטואלי – מנועי החיפוש ובראשם גוגל, ומשמעותם מבחינת האתר שלך, ניהולו ותכניו. המאמר אינו מתיימר להתקרב אפילו לכיסוי הנושא אלא לתת מספר הדגשים וכללי אצבע בבחינת עשה ואל תעשה בהקשר זה. 

אגב, אם את/ה מנהל/ת אתר פנימי של קהילה ומיקום האתר בתוצאות החיפוש בגוגל לא ממש מעניין אותך, יש לך פטור ממני מלהמשיך ולקרוא. מצד שני, נא לא לכבות את המחשב וללכת לים, שכן שומה עליך לעבור בקפידה על המדריכים בפורום שלנו אם האתר שלך נבנה על ידינו. בעניין זה לא יתקבלו תירוצים.

כמו בדיאטה האחרונה המוצלחת שלך, ודגש על המוצלחת, גם אם אין לך כוונה לעקוב בדבקות אחרי כל תג המוזכר כאן, כדאי לנסות ולאמץ חלק מההצעות כמנהג בעת ניהול התוכן באתר. לא לחינם צצו חברות קידום אתרים בהמוניהן בשנים האחרונות, החבר'ה האלו יודעים שקידום אתר הוא בעיקרו הקפדה על פרטים, עקביות ואבחנה בין עיקר וטפל. ובינינו, למי יש זמן וסבלנות להיות עקבי, קפדן ומעודכן אלא אם הוא עוסק בכך למחייתו? בהמשך נתייחס יותר לעניין חברות קידום האתרים, אני מקווה שתחזיק/י מעמד עד שם גם אם זה בוער בעצמותיך.

אם  את/ה מעוניין לגשת ישר לרשימת הפעולות שמציע המאמר בלי כל החלק ה"ספרותי" המתחיל כאן, את/ה מוזמן להקיש כאן.

איך מנועי החיפוש יודעים על קיום האתר שלך?

באינטרנט קיימים מיליארדים רבים של אתרים ודפי תוכן, ומנועי החיפוש מתאמצים מאוד לעשות סדר בבלגאן. על מנת לתת שירות איכותי למבקרים במנוע החיפוש, מנסה המנוע לדמות עין אנושית הסורקת את כל מגוון האתרים המצויים ב"זנב הארוך" של האינטרנט, ולהגדיר היטב אילו אתרים עונים בצורה הטובה ביותר על מילות חיפוש, או ביטויי חיפוש, אותם מזין המשתמש במנוע החיפוש עצמו. לשם כך מקיימים מנועי החיפוש  תהליך של איסוף, אינדקסציה (מיפתוח), ומדרוג של התכנים הקיימים באינטרנט.
למנועי החיפוש יש שליחי מצווה בצורת תוכנות המשמשות כמחושים ונשלחות לתור ברחבי האינטרנט אחרי תכנים. תוכנות אלו, הידועות יותר בשם רובוטים, או עכבישים (דמיינו את העכבישים ממטריקס, לא פחות מפחיד) נשלחות בהולות ואוספות ללא ליאות מידע מאתרים לפי תכנית עבודה המוכתבת להם מתחנת האם, כלומר מנוע החיפוש עצמו.

לנקודה זו נתייחס בהמשך ביתר פירוט אולם מה שחשוב לדעת כרגע הוא שהתכנית מי הולך לאן ומתי היא בעלת חשיבות רבה למיקום האתר שלך בתוצאות החיפוש. אחת המטרות שלנו כמנהלי אתר היא לפתות את העכבישים  לבוא לביקור אצלנו ולהזין אותם היטב על מנת שיחזרו שוב ושוב.  יש לזכור, עכביש שאכל טוב יחזור למנה נוספת. יותר מכך, עכביש שהוזן במנות מגוונות מצפה להפתעה בכל ביקור ולכן ירצה לבוא יותר לאתר שהתוכן בו מתעדכן תכופות.

אז מה קורה לאתר חדש ברשת? איך הוא נכנס ללו"ז הצפוף של העכבישים? אכן שאלה קשה והתשובה עליה באה ממספר כלים העומדים לרשותנו. מנועי החיפוש  (תחנת האם כזכור, ומנהלת הלו"ז) מאפשרים את האמצעים הבאים לצורך העניין:

  1. במהלך יום העבודה הרגיל מזהה תחנת האם קישורים חדשים שנוספו לאתרים המוכרים לה, ובאופן אוטומטי מפנה אליהם את העכבישים. על פניו נראה, שדרך זו לעורר את תשומת הלב של תחנת האם היא הקלה ביותר. כל מה שנדרש הוא לדאוג לכך שלינק לאתר שלנו יופיע באתר שמוכר לה… אבל האמת בעניין מנוע החיפוש נמצאת כאמור בפרטים, והכרות של שלום שלום עם המנוע לגמרי לא מספיקה.
  2. מפת אתר  של גוגל –  מתוך הבנה כי רבים מהאתרים ברשת אינם מופיעים במלואם באינדקס החיפוש, פיתחה גוגל מנגנון הנקרא Site Map, המקל על העכבישים שלה את הגישה לתכנים השונים באתר שבהם מתבצעת הסריקה שלהם. מנגנון זה הוא טכני בעיקרו, וכרוך ביצירה של קובץ בעל מבנה פורמלי המובן לעכביש האורח והפניה של גוגל למפת האתר שנבנתה.  כאשר מגיע עכביש לאתר, הוא פונה תחילה לקובץ הזה, המשמש מדריך רחובות לאתר, ומציין אילו רחובות קיימים, מי מהם רחוב ראשי ומי רחוב צדדי, ובאילו רחובות יש שלט "אין כניסה" ומנוע החיפוש נדרש להתעלם מהם. העכביש יוצא לדרך באתר לפי הכתבה של מנהל/ת האתר שייצר את הקובץ המתאים, וכך נחסכת לו עבודת ניחוש המועדת לטעויות.
    אל תבלבלו את מפת האתר של גוגל עם מפת האתר הפנימית של האתר (המיועדת לעין אדם ומוצגת למבקרי האתר). המפה של גוגל היא, כאמור, יישום טכני של המיפוי, שאמנם מדמה מבט אנושי, אבל ודאי איננו כזה.
    ייצור מפת האתר של גוגל אינו מסובך במיוחד  וללקוחותינו הוא ניתן כחלק מהשירות שלנו בהקמת האתר. בעת הפניית גוגל למפת האתר, ובתנאי שזו תקינה, האתר מתווסף אוטומטית לתכנית הסריקה. השימוש במנגנון זה עוזר מאוד בהוספת אתרים חדשים לאינדקס ובהמשך חיי האתר מהווה כלי שליטה מצויין. כדי להמשיך ולהיות אטרקטיביים לעכביש, יש צורך בעדכון תמידי של מפת האתר במקביל לעדכון האתר עצמו. בעבודה על הפלטפורמה שלנו מתעדכנת מפת האתר של גוגל אוטומטית. באחד הגיליונות הקרובים נקדיש מאמר נפרד לניהול נכון של מפת האתר, ולהסתכלות ביקורתית עליה – כי על אף שהיא כלי חשוב לקידום, לא כולה דבש וחלב.
  3. הגשת האתר למועמדות  לחיפוש ייעודי – כאשר מנוהלים באתר תכנים שאינם חשופים או חשופים חלקית לעכבישים של מנועי החיפוש, כמו וידאו או סרט פלאש ואפילו תמונות, באתרים שבהם התמונות הן רכיב תוכן מרכזי, ניתן להגיש אותם אקטיבית כמועמדים למנוע חיפוש ייעודי. דוגמא לנקודת הגשה להפצה של תוכן וידאו ראו כאן.

ביקור הגברת הזקנה

העכבישים מבקרים באתר שלך מדי תקופה. הם מציצים באתר, שואלים מה נשמע, בודקים  מה התחדש, האם יש מזון (תוכן) שונה מהפעם הקודמת, ובהתאם לחוויה הקודמת שלהם אצלך, מהנה או כזאת שיעדיפו לשכוח, יחליטו אם להיכנס לביקור יותר ממושך. ביקור ממושך משמעו סריקה יסודית יותר של האתר והכנסת תכנים חדשים שלך לאינדקס. אחת המשימות שלנו כמנהלי האתר היא, כפי שאמרנו, לפתות אותם להיכנס לביקור ממושך ולחזור שוב ושוב לעיתים תכופות.

תחנת האם מחליטה  על תכיפות ומשך הביקור, ומנסיון ניתן לומר כי ככל שהתוכן באתר מתגוון , העיצוב (כן, אפילו העיצוב) מתחדש, דפים נוספים עולים, ותכנים חדשים מתווספים, כך תהיה הגברת הזקנה שמחה יותר לתכנן ביקור לעכביש שלה אצלך. שיקול נוסף למשלוח העכביש ולמשך הביקור הוא הקשר של התכנים החדשים שעלו לתוכן קיים ומאונדקס אצל הגברת. לדוגמא, במספר פעמים בהם  עבדנו באינטנסיביות על האתר שלנו והוספנו תוכן משמעותי, ואפילו כאשר עבדנו על עיצוב בלבד, ראינו שיפור ניכר במספר הביקורים של העכבישים אצלנו. ביקורים תכופים של העכבישים יכולים להתרחש אפילו אחת ליום.

מעקב אחרי תכיפות הביקור של העכבישים אפשרי באמצעות כלי ניהול שמספקת גוגל, וחלק מחברות הארוח. נתיחס בהרחבה לכלים אלה באחד הגיליונות הבאים.

חומר ללחישה

מה בעצם הם מחפשים אצלך? כדי להבין זאת אני מציע לפחות פעם אחת לנסות להעמיד את עצמך במקום עכביש הסריקה. לא כי הוא מסכן וזקוק לזה, אלא משום שלהפתעתך תגלה כי הוא רואה את הדברים אחרת לגמרי ממך. בדיוק כמו בכל יחסים זוגיים אחרים (בהנחה שמעוניינים לשמר אותם…)  בחינת הדברים מנקודת המבט של הפרטנר שלך היא צעד ראשון בעבודה .

אז מה הוא רואה שם?  העכביש, למרבה הצער, קצת לקוי למידה ומכל האתר המקסים שלך הוא רואה רק טקסט.  הוא אפילו לא יודע כמה אסטטי העיצוב!  טקסט הוא המזון היחיד שהעכביש יכול לעכל, וכדי לראות את הדברים מנקודת מבטו, יש לבצע את הצעדים הבאים:

העלו  לאתר שלכם, לספריית השורש, קובץ ריק ששמו delorie.htm.  מטרת קובץ זה היא להוכיח שאתם מנהלי האתר ותו לא. כל עוד הקובץ קיים תוכלו להמשיך בפעולה, אבל גם אחרים יוכלו לבצע אותה, כך שכדאי למחוק את הקובץ בסיום המהלך.

היכנסו לקישור הבא והתחילו את שיפור מערכת היחסים  עם העכביש בהכנסת כתובת האתר שלכם בתיבה המתאימה. צפו להפתעה די מזעזעת. האתר החמוד שלכם נראה זוועה…. אין תמונות, אין וידאו, אין פלאש, הכל טקסט וטקסט בלבד. זה מה שהעכביש אוכל ועליכם לדעת לבשל לו את המזון הזה בקפידה ובתיבול נכון. נשמע קשה, אה?  בהמשך נלמד כמה מתכונים לא מסובכים שיסיעו לכם לספק את העכביש. אבל זכרו שהרכיב המרכזי בכל המתכונים הללו יהיה תוכן טקסטואלי, ורק לעתים תוכלו לזרוק לקלחת גם צפרדעים ריריות בדמות סוגים אחרים של מידע.

אז בואו וננסה להתמקד שוב. המטרה שלנו היא להביא משתמשים בעלי עניין, והדגש הוא על בעלי עניין, לאתר שלנו, ולא להיות בראש תוצאות החיפוש של גוגל.  קצת מפתיע נכון? כל מומחה קידום אתרים מתחיל יכול להביא את האתר שלך לראש טבלת תוצאות החיפוש, תוך שימוש במילות מפתח שאופייניות רק (או בעיקר) לאתר שלך. האתר שלנו, למשל, נמצא בראש רשימת תוצאות החיפוש תחת מילת המפתח אתרים ת.ר.  אני משוכנע שאחרי השקעה שולית יחסית של מאמץ, אפשר יהיה למצוא מילה כלשהי שתזניק לראש הרשימה גם את האתר שלכם. אבל האם זו באמת המטרה? נתקלנו במקרים לא מעטים שבהם  בוחנים מנהלי אתרים או לקוחות את המיקום של האתר שלהם בגוגל על ידי הכנסת שם האתר שלהם לחיפוש. חיפוש כזה אמנם רלבנטי כאשר לקוח פוטנציאלי שמע כבר את שמעכם ומעוניין למצוא את האתר שלכם כדי להעמיק ולהתעניין. אבל ברור שהצלחה כזו היא טריויאלית ויכולה להיות נכונה לכל אתר. מה שבאמת היינו רוצים הוא שלקוחות המעוניינים בתוכן, מוצר או שירות מהסוג שאתם מספקים ימצאו אתכם בראש תוצאות החיפוש שלהם.

קביעה זו מכתיבה לנו משימה חשובה וקודמת לכל השאר: לדעת או לנחש באופן מושכל מהו מונח החיפוש או מהם מונחי החיפוש שלקוח פוטנציאלי שלנו עשוי לכתוב בתיבת החיפוש? סביר להניח שאין אנו יודעים אותה בבירור,  אלא אם האתר שלנו מכיל תוכן ייחודי ביותר (קצת קשה להשתמש במונח "ייחודי" בהקשר של האינטרנט , אבל נניח לזה כרגע).

משימה זו אינה פשוטה כל כך לצערנו והיא כרוכה בתהליך ממושך (ולפעמים יקר) של ניסוי וטעייה, כאשר כלל לא מובטח לנו כי בסיומו נגיע אל הארץ המובטחת. בנוסף, מאחר ועברית היא קשה שפה וכרגיל מעמידה אתגרים ייחודיים בפני דובריה, אין אנו יכולים להשתמש בכלים הנפוצים לדוברי לע"ז (אנגלית בעיקר, כמובן) ומאפשרים ניתוח מילות מפתח בצורה חכמה.  חברות קידום אתרים יכולות לסייע ולייעץ בבחירת המילים המתאימות לכם, אבל גם היגיון בריא לא יזיק כאן. אם תחפשו "רהיטים" במנוע החיפוש, תקבלו מיליון וחצי תוצאות אפשריות. בחיפוש "שולחנות" יצטמצם מספר התוצאות לשליש. בחיפוש "שולחנות עתיקים" שוב נשאר עם שליש מהמספר הקודם. אפשר להמשיך ולצמצם את כמות תוצאות החיפוש מתוך הכרות אינטימית עם העסק שלכם ועם הלקוחות הפוטנציאליים, ואת זה לא תוכל אף חברת ייעוץ לעשות במקומכם.  אם, לדוגמא, תשכרו חברת קידום אתרים לאתר שלכם תגלו שאחד הדברים הראשונים שתישאלו ולעתים אף יופיע בחוזה ההתקשרות ביניכם, הוא מהם המילים או הביטויים שאתם מצפים לקדם כך שבחיפוש לפיהן תופיעו בראש תוצאות החיפוש.

המשמעות היא שעם כל הצער, המשימה של זיהוי מילים אלו מוטלת על כתפיכם.

מותק, הילדים נעלמו

נניח שבחרתם את המילים שאותן אתם רוצים לקדם. נניח אפילו שבחרתם מיד את המילים המוצלחות ביותר. למה שלא תוסיפו דף לאתר ותמלאו אותו בדיוק במילים האלה כדי "לעבוד" על העכביש הדיסלקטי? ובכן, זה ממש לא עובד ככה. העכביש אולי דיסלקטי, אבל אינטיליגנטי להפליא. אילו היה אוכל את הלוקשים האלה, לא יכול היה מנוע החיפוש לספק למחפשים בו את השירות שעליו הוא אמון – הפנייה לאתרים המתמקדים בתוכן שאליו מתיחסות מילות החיפוש.

אל תתפתו לנסות לעבוד על העכבישים. מנועי החיפוש עושים כל מאמץ לאתר נסיונות לבלבל אותם ומענישים בחומרה  עד כדי הסרה מהאינדקס לתמיד, הפרות מהסוגים הבאים:

  • הסוואת תכנים בצבע הרקע
  • הכנסת טקסט מתחת לתמונה (כך שהטקסט אינו נראה)
  • הסתרת טקסט על ידי הקטנתו לפיקסל אחד
  • הצבת מילות חיפוש לא רלוונטיות בעליל במטרה למשוך דירוג גבוה יותר

וכן הלאה וכן הלאה.

זכרו כי מעל לכל האתר שלכם מיועד לאנשים ולא למנועי החיפוש. ככל שהאתר יהיה מעניין יותר לאנשים כך הדירוג שלכם יעלה.

אז יופי, עכשיו אני אשב בחושך ואסבול

בנקודה זאת  נדמה לי שצריך לעצור את התהייה ולומר כי יש מה לעשות, והרבה.  הנה כמה כללים בסיסיים:

  • אכלסו את האתר בתוכן הרלוונטי למוצר, לשירות או לנושאים שבהם מתמקד האתר שלכם.
  • למדו כיצד להדגיש מילים חשובות בעיניכם, על מנת שגם מנוע החיפוש יידע שהן חשובות ורלוונטיות לנושא האתר.
  • רעננו את התוכן מעת לעת, תוכן רענן וחדש מושך את העכבישים כמו זבובים לאתם יודעים מה.
  • הקפידו על כתיב ללא שגיאות, המחפשים בדרך כלל (אם הם לא טוקבקיסטים סדרתיים) כותבים ללא שגיאות את מילות  החיפוש שלהם. תוכן רהוט יגרום למבקרים באתר להשאר בו.
  • תנו תיאורים ושמות רלוונטיים לדפים ולתכנים בתוך הדף.
  • אל תרגיזו את מנוע החיפוש.

ועכשיו לחלק שכולנו ציפינו לו – איך עושים את זה

רמת האתר

  • בחרו שם טוב כשם דומיין – שם טוב הוא שם שסביר שיחפשו כשמחפשים אותכם.  למשל לקוח שלנו, יעקבי סטודיו  בחר את הדומיין http://jacoby-studio.com/ 
  • בעת רישום הדומיין הימנעו מחסימת הצגת הפרטים שלכם לציבור. אמנם תיאלצו להתמודד עם ספאם אבל מנועי חיפוש עלולים להחשיב אתכם כספאמרים בעצמכם בשל הנסיון להסתיר את זהות בעל הדומיין.
  • כתבו תיאור תמציתי והכניסו מילות מפתח שלדעתכם מייצגות את התוכן באתר שלכם במקומות המיועדים לכך. ללקוחותינו ב"ניהול פורטל – הגדרות אתר". לבעלי אתרים אחרים בררו היכן המקום המתאים באתר שלכם
  • בקשו ממקימי האתר להכין לכם מפת אתר עבור גוגל. ללקוחותינו , מפת האתר היא חלק מהשירות, אם יש לכם ספק בררו איתנו אם בוצעה
  • הקימו חשבון בגוגל והיו מנויים על Google analytics כדי לדעת מה קורה באתר שלכם מבחינת כניסות מבקרים. בנושא זה נעמיק באחד המאמרים הבאים שלנו.
  • בקשו מחברת הארוח שלכם  להפעיל את מנגנון הסטטיסטיקה באתר והשתמשו בו לבדיקת נוכחות מבקרים.
  • בררו עם חברת האירוח שלכם שהכתובת yourdomain.co.il  מפנה ישירות ברמת השרת לכתובת www.yourdomain.co.il ומי שנכנס לאתר שלכם מהראשונה אינו ממשיך עם הכתובת המקוצרת בסיורו באתר. (ראו תוכן כפול בהמשך) אם העכביש מגיע לכתובת  atarimtr.co.il  ולאחר מכן לכתובת www.atarimtr.co.il  הוא יראה את אותו הדף תחת שתי כתובות שונות, מה שעלול להיחשב לתוכן כפול ולגרור פגיעה בדירוג.
  • שקלו שמוש ב Google Adwords תוכלו לתקצב שם את כמות החשיפה שלכם ואת מילות המפתח שעליהן תשלמו בהתאם ליכולות ולצרכים שלכם.
  • שקלו יצירת ניוזלטר – ניוזלטר הוא כלי חזק מאוד לרכישת דירוג בשל המיקוד שלו והכנסת מבקרים מתעניינים לאתר שלך. החסרון בניוזלטר הוא בהשקעת הזמן בייצורו, העלות התקציבית שלו והצורך במשמעת וזמן להפקתו באופן סדיר.  ללקוחותינו – תוכלו לעשות שימוש במנגנון הניוזלטר באתר שלכם. מנגנון זה כבר כלול בהתקנה שלכם. ראו מדריך כאן (אנו מתנצלים, אבל הכניסה למשתמשים רשומים בלבד)
  • הימנעו ככל האפשר משימוש בפלאש (flash) – מנועי החיפוש אינם מסוגלים להבין מה מכיל קובץ פלאש וקידום אתר המכיל תצוגת פלאש אינטנסיבית כרוך במומחיות יקרה. החליפו פלאש בטכנולוגיות חדשות ומספקות (אם כי לא מפותחות כמו פלאש) כמו  כאן באתר הועד למניעת הרס הר הבית  התמונות המתחלפות בצד ימין למטה וכן אלמנטים אחרים בתוך האתר המספקים אנימציה מצוינת אינם בפלאש והתוכן שלהם חשוף לעכבישים.
  • הכניסו קריאות לביצוע פעולה באתר. הנעת מבקרים מתחילה בהצעה לביצוע פעולה כמו "התקשרו אלינו". פעילות של מבקרים באתר שלכם לאחר כניסה ממנוע החיפוש חשובה לדירוג שלכם. כן, גם על זה נרחיב בעתיד. 

קישורים

  • קישורים חיצוניים -הנושא של קישורים מאתרים אחרים (backlinks) הוא אחד היותר מוכרים וללא ספק קישורים איכותיים יקדמו את האתר שלכם. הבעיה היא שקישורים איכותיים אינם בהישג ידם של רבים ולכן יש נטייה להשתמש בתחליפים מאתרים באיכות נמוכה יותר. (האיכות נמדדת ברלוונטיות של האתר המקשר וכן בדירוג שלו) . ברור שאתר חדשות המקבל קישור מ CNN יקבל דירוג גבוה יותר, אבל זוהי מציאות לא רלוונטית לרוב בעלי האתרים. לעומת זאת ריבוי של קישורים באיכות נמוכה עלולים להיחשד על ידי מנועי החיפוש כנסיון לרמאות ולגרור ענישה.
    לכן אני מציע לא להפריז בחשיבות הקישורים מבחוץ אבל גם לא להימנע מהם, כמובן, כאשר באפשרותכם להשיג קישור טוב מאתר אחר העוסק בתחום קרוב אליכם.
  • הגישו את האתר שלכם לאתרי אינדקס רלוונטיים והימנעו מהגשה ללא אבחנה לכל האינדקסים שרק תוכלו למצוא. כדאי לשקול גם הגשה לאתרים מקצועיים הדורשים תשלום. השיקול הוא כלכלי גרידא.
  • אם האתר חדש, קישור מאתר רלוונטי יכול לזרז את סריקת האתר באופן משמעותי. כדאי שאתר חדש של קיבוץ למשל  ידאג לכך שיהיה קישור אליו מאתר התנועה המיישבת ואתרים אחרים הקשורים לנושא.
  • קישורים הדדיים – רעיון שקראתי עליו באחד המאמרים מציע לשקול אפשרות של ספונסורינג לאתר חינוכי (אתרים אקדמיים מקבלים בדרך כלל תו איכות גבוה) בתמורה לקישור מהאתר של המוסד אל האתר שלכם. מנוע החיפוש לא טיפש, וקישורים הדדיים רבים מדי מחשידים אתכם, הקפידו לא להגזים.
  • הכלל "הרחק משכן רע" טוב גם כאן לקישורים. אל תחליפו קישורים עם מקורות עלומים, יתכן למשל והם ברשימה השחורה של מנועי החיפוש והקשר שלכם עלול להיחשב לפסול . השתמשו בבדיקת רשימות שחורות שתוכלו למצוא על ידי חיפוש בגוגל של הערך check server domain blacklist.
  • אל תכניסו יותר מ 100 קישורים לדף כולל קישורים פנימיים.
  • השתתפו בפורומים ייעודיים הקשורים לעיסוק האתר שלכם. ארגנו לכם שם חתימה המכילה הפניה לאתר שלכם והשתדלו להרבות בתגובות .
  • הכניסו מנגנון המאפשר קישור לרשתות חברתיות כמו באתר שלנו www.atarimtr.co.il (בדף הבית למטה למשל). מנועי חיפוש כבר מזמן מתייחסים לרשתות חברתיות כמקור חשוב להערכת חשיבות אתרים. בקשו ממכרים שיכניסו את האתר שלכם לרשתות אלו על ידי שימוש במנגנון שהצבתם באתר.

רמת הדף

  • כתבו תיאור תמציתי רלוונטי לדף וכן מילות מפתח במקום המיועד לכך . ללקוחותינו ב"הגדרות הדף" .
  • תנו לדף שם באורך עד 65 תווים
  • הפרידו מילים כשיש צורך בכך במקף (-)  ולא בקו תחתון
  • כתבו תכנים רלוונטיים ועדכנו אותם, הוסיפו מדי פעם חומר לאתר
  • כתבו קישורים מלאים והרבו בקישורים רלוונטיים בין דפי האתר אבל בזהירות, קישורים מיותרים יכולים לגרור ירידה בדירוג דווקא. ללקוחותינו, השתדלו להימנע משימוש באפשרות המעקב אחרי קליקים לקישורים, כעת אנו יודעים כי היכולת הזאת אינה טובה למנועי חיפוש. ראו מדריך בפורום שלנו כאן ( הכניסה למשתמשים רשומים בלבד, הרשמה ללקוחותינו כאן)
  • כאשר אתם מקשרים לקובץ (למשל קובץ PDF ) תנו לקובץ שם משמעותי  ואפילו בעברית אם השרת מאפשר זאת. השם LX225.PDF חסר משמעות לעומת "מצגת מוצרי מפעל המחזור.PDF"

תוכן טקסטואלי

  • פזרו מילות מפתח רלוונטיות בדף (לא להגזים , זכרו כי אתם כותבים ליצורי אנוש ולא לעכבישים)
  • תנו כותרות לפסקאות או פרקים בדף שיהיו קשורות גם לתוכן הטקסטואלי וגם למילות המפתח בדף ויחד עם זאת ממוקדות ונכונות לתוכן שבראשו הן עומדות
  • בדקו איות
  • הכניסו את שם העסק שלכם במלואו לתכנים  כמו "אתרים ת.ר" ולא "החברה שלנו" – מנועי חיפוש ייעודיים ידרגו אתכם גבוהה יותר אם שמכם מופיע גם בתוכן.
  • הימנעו מכתיבת תוכן כפול. תוכן כפול הוא תוכן או קישור שחוזר  בדפים שונים של האתר. 
  • הדגישו מילים חשובות בבולד או בקו תחתון. מנועי החיפוש מזהים את ההדגשות ומתיחסים למילים אלה כאל חשובות יותר בסקירת מילות החיפוש הרלבנטיות. 
  • סמנו כותרות טקסט בקוד כותרת מתאים  H1, H2, H3  וכן הלאה לפי הצורך. מנועי החיפוש מדרגים חשיבות של התוכן בדף לפי סימונים אלו
  • זכרו כי מילות מפתח חשובות, אבל כותרת הדף ושמו חשובים יותר (הטקסט בחלק הכחול של חלון הדפדפן למעלה ושם הדף בתפריט בהתאמה)

תמונות

העלאת תמונות לאתרים פופולארית מאוד אבל פחות מובנת למנהלי אתרים מנושאים אחרים בהקשר של אופטימיזציה. ללקוחותינו – פרק זה מתייחס לעבודה עם תמונות בעורך הטקסט

  • תנו לכל תמונה תיאור צמוד  ומשמעותי.
  • השתמשו בתגית ALT בכל תמונה והכניסו בה מילות מפתח. הימנעו מדחיסת מילות מפתח רבות מדי. זכרו כי על התיאור להיות ענייני ומכוון לבני אנוש ולא לעכבישים.
  • השתמשו בתגית TITLE ותנו כותרת לתמונה
  • בטקסט הקרוב פיזית לתמונה (באותה פסקה למשל) הכניסו תוכן טקסטואלי רלוונטי לתמונה.
  • בתיאור התמונה הכניסו את המילה "תמונה". מחפשים רבים מכניסים מילה זו לחיפוש שלהם (למשל "תמונה של חתול") וצירוף המילה ימקם את התמונה גבוה יותר בחיפוש.
  • העלו תמונות באיכות טובה אבל דאגו לעבד אותן לפני כן. ראו כאן בפורום שלנו כיצד. (שוב, הכניסה למשתמשים רשומים בלבד). תמונה במשקל 3 MB תעלה לאט מאוד לדפדפן של המחפש, ואיכותה לא בהכרח טובה יותר מתמונה במשקל 70K לתצוגה באתר.
  • אם אתם רוצים לאפשר הדפסת תמונה (הדורשת קובץ באיכות משקל גבוה)  תנו אליה קישור מהתמונה המעובדת.

פז"מ

כפי שודאי הבנתם, הוותק של אתר משמעותי מאוד לדירוג שלו. אתר היושב כבר זמן רב ברשת ידורג במקום גבוה יחסית . על כן אל תתייאשו אם הדירוג שלכם לא  גבוה או אפילו נמוך במיוחד. זכרו כי לעיתים דווקא באתרים חדשים ומהסיבות שמנינו למעלה העכבישים מבקרים לעיתים יותר נדירות. לעיתים בטווח של חודשים. קחו את הזמן שלכם ואל תפסיקו לעבוד.

שכירת חברת קידום אתרים – מה כדאי לבדוק ולשאול

העצות הבאות מוגשות באתר העזרה של גוגל וחשבתי שיועילו למי שמעדיף תרגום תמציתי עברי. תוכלו למצוא אותן במקור כאן.

שימו לב לנקודות הבאות שעליהן כדאי לקבל מידע מחברת הקידום:

  1. האם תוכלו להראות לי דוגמאות של עבודה קודמת שלכם ?
  2. האם אתם מצייתים להוראות הקידום של גוגל (קיימות חברות המקדמות אתרים בשיטות שעלולות לגרור ענישה בטווח הארוך למרות הישגים בטווח הקצר)
  3. מה התוצאות שאני אמור לצפות להן? באיזה לוח זמנים? איך אתם מודדים הצלחה?
  4. האם אתם מקדמים אתרים רבים מאותו תחום? איך אתם מתמודדים עם ניגוד האינטרסים בין הלקוחות?
  5. מה הנסיון שלכם באתרים מהתחום שלי?
  6. מהן הטכניקות העיקריות לקידום שלכם?
  7. כמה זמן אתם בעסק?
  8. האם תעבירו אלי את המידע לגבי הדרך לקידום האתר שלי בסיום הפרויקט? אין הרבה טעם בשכירת חברת קידום אם אתה נשאר תלוי בה לעד.

בקישור למעלה תוכלו למצוא עוד מידע לגבי העבודה עם חברות קידום.

 כפי שראיתם נושא קידום האתר מורכב מאוד מחד אולם ניתן לשליטה מאידך. מטרת הרעיונות שהועלו במאמר איננה להפוך  אותך למומחה לקידום אתרים,  אבל יישומם מאפשר לך להיות מומחה לקידום האתר שלך. ניסוי וטעייה לאורך זמן, יביאו אותך לזיהוי טוב מספיק של מילות המפתח  שכדאי לך לקדם. הקפדה ודיוק לפחות בחלק מהטיפים ישפרו את המיקום במנועי חיפוש ואם תהפכו חלק מהם להרגל בניהול האתר, למשל בעת כתיבת תוכן והעלאת תמונות, התועלת תהיה רבה מאוד ולא מעיקה.

אני מקווה כי מצאתם תועלת במאמר זה. נמשיך ונרחיב במאמרים הבאים, אתם מוזמנים להוסיף הערות ושאלות במנגנון התגובות למאמר,  וכמובן -נשמח לראותכם שבים ומבקרים באתר שלנו.

יהודה תירם,

אתרים ת.ר.

 

לקריאה נוספת:

חלק ניכר מהמידע במאמר זה נלקח כמובן מפי הסוס עצמו, הלא הוא מרן גוגל שליטא וכן ממקורות רבים אחרים. מידע נוסף ורחב יותר אתם מוזמנים לקרוא בגוגל , שהוא, באופן טבעי, המקור המוסמך ביותר לחיפוש מידע בנושא חיפוש מידע בגוגל…

דילוג לתוכן

דברו איתי